Jagten på den perfekte streg

Nikolaj Pors hos Dansk Plakatkunst

Dansk Plakatkunst fejrer 2 års fødselsdag med en god fornemmelse i maven. Danskerne har virkelig taget retro-plakaterne til sig, og de glemte kunstværker fra 1900-tallet, der var tiltænkt et kort liv som reklameplakater på byens plankeværker og plakatsøjler, lever nu videre i glas og ramme hjemme i folks stuer.

Flere gange om ugen ruller Post Danmarks store gule bil op foran Nørrebro Indramning for at afhente stabelvis af genoptrykte og håndindrammede plakater og bringe dem ud til plakatelskere i hele landet.

Indramningsbutikken har måttet udvide med et ekstra lokale og holder en medarbejder fuldt beskæftiget med at indramme plakatperlerne, som i mange tilfælde ikke har været til at opdrive i generationer, men som nu er gjort tilgængelige for alle med genoptryk og salg på nettet.

Jeg er henrykt og overrasket over, at min 30 år gamle kærlighed til plakaterne på så kort tid nu deles af så mange.

Plakatekspert Nikolaj Pors

Det hele startede med én mands kærlighed til plakater. Og hans ønske om at dele sin plakatglæde med andre. Nikolaj Pors begyndte at samle på plakater i midten af 80’erne, da han var 20 år, og i alle årene har det været hans store drøm at dele sin begejstring for plakatperlerne med andre.

Med Dansk Plakatkunst er Nikolajs drøm blevet til virkelighed. Han har opstøvet over 100 originale plakater, der er så gode, at de fortjener at leve videre som kvalitets-genoptryk, og der har siden lanceringen for 2 år siden været en overvældende interesse for projektet. Både i pressen, i plakatsamler-kredse og blandt plakatelskere, der med genudgivelserne af plakaterne endelig har mulighed for at købe dem til deres stue.

Nikolaj Pors med Hellesens prøvetryk

Plakatelsker og plakatekspert Nikolaj Pors er ildsjælen bag Dansk Plakatkunst, og hans passion begyndte, da han som 20-årig fandt sin første plakat sammenrullet i en spand hos en marskandiser.

“Det var en filmplakat for De Gyldne Ørenringe med Marlene Dietrich, en fin ting rent filmhistorisk, men ikke en særlig smuk plakat”, fortæller Nikolaj præcist og detaljeret, som han har for vane i sine beskrivelser af plakater. Efter mødet med filmplakaten, som Nikolaj købte med hjem, tog interessen fart, og han begyndte at opstøve og samle på filmplakater.

Men det var fascinationen af den perfekte streg, der fik Nikolaj til at interessere sig dybere for plakaten som værk – og for tegnerne bag plakaterne.

”Nogle af tegnerne skilte sig ud, de havde en helt fantastisk streg”, forklarer Nikolaj. Plakaterne var forunderligt nok skabt som noget, der bare skulle bruges til reklame på en plakatsøjle eller et plankeværk for herefter at blive smidt ud. Med netop det tvist, at der samtidig var lagt så meget arbejde i plakaterne, fangede Nikolaj.

Det er en stor glæde for mig som plakatelsker

Bibliotekschef Lars Dybdahl, Designmuseum Danmark.

I 1988 blev Nikolaj med sit indgående kendskab til danske plakater hyret som medarrangør og researcher til en udstilling med gamle danske plakater i New York. Underligt nok var det en amerikansk kunsthistoriker og galleriejer, der via amerikanske opslagsværker havde fundet frem til, at de danske plakater fra 1920′erne var af meget høj kvalitet, men dog stadig helt ukendte. “Det forekom simpelthen så mærkeligt for denne amerikanske kunsthistoriker, at noget så smukt var gået i glemmebogen”, fortæller Nikolaj.

Hvilke historier fortæller plakaterne? Hvem er de lavet til? Og hvornår er de lavet? Det var nogle af de spørgsmål, Nikolaj arbejdede med. “Det tog måneder, og jo mere jeg kiggede på plakaterne, desto mere forelsket blev jeg i dem”, fortæller Nikolaj, der er journalist og får et helt bestemt lys i øjnene, når der skal laves researcharbejde om danske plakater.

Fra lanceringen af Dansk Plakatkunst: Troels Rasmussen og Nikolaj Pors.
Fra lanceringen af Dansk Plakatkunst: Troels Rasmussen og Nikolaj Pors.

Dansk Plakatkunst

Nikolaj fik idéen til Dansk Plakatkunst for cirka 10 år siden. Men da de første genoptryk fremstod flade, grå i farverne og helt uden liv, blev projektet sat i bero. Han var ikke tilfreds med resultatet og ville ikke gå på kompromis, for efter hans mening skal en reproduktion af den fælles danske design- og kulturarv være af højeste kvalitet og 100% i orden. Præcis ligesom plakatkunstnerne dengang lagde oceaner af tid i fremstillingen af én enkelt plakat, pointerer Nikolaj.

I 2012 fandt Nikolaj Pors sammen med Troels Rasmussen, manden bag succes-DVD’ene Danskernes egen Historie, og de besluttede sig for at gøre et nyt forsøg. Plakaterne blev affotograferet af professionelle fotografer, og de store billedfiler blev møjsommeligt grafisk restaureret – ridser og småfejl i de gamle plakater blev fjernet og motiverne genfødt.

Det giver hjertet et lille løft! Flot gennemført i en utrolig høj kvalitet. Tillykke!

Per Arnoldi, kunstner.

Derefter begyndte arbejdet med at ramme de rigtige farver i de genskabte plakater, hvor moderne offset tryk skulle matche de gamle litografiske stentryk. Og denne gang lykkedes det at give plakaterne fornyet liv – til stor glæde for rigtig mange mennesker. Og det glæder Nikolaj, at der nu er flere og flere, der kender til de gamle danske plakater, som på en måde er visuelle tidslommer fra vores fælles kulturhistorie.

Nikolaj Pors udvælger og opstøver de plakater, han mener, fortjener et nyt liv i genoptryk, og hans hjerte banker for dem alle. Men han har et par favoritplakater, som efter hans eget udsagn rammer ham dybt i maven af begejstring.

“Det er Danmarks Største Danseskole og Kærlighedsvalsen, to helt fantastiske plakater, hvor tegneren Sven Brasch som en sand mester formår at lave en skraveret kant, der giver en fantastisk dybde i plakaten”, forklarer Nikolaj. Netop de to plakater kan lige nu ses i TV hver fredag, hvor de pynter på væggen i programmet Vild med Dans.

Kun en Model
Kærlighedsvalsen

Nikolaj Pors er altid på udkig efter den perfekte streg – originale plakater der er gode nok til udgivelse i Dansk Plakatkunst. Når han har fundet en plakat, der finder nåde for hans kenderblik, sørger han for at indhente tilladelse fra rettighedshaverne til at genoptrykke den, og det går som regel uden problemer. Kunstnernes efterkommere ønsker, at plakaterne får nyt liv, og Dansk Plakatkunst har for længe siden bevist, at her sættes kvaliteten i højsædet.

Del indlægget

4 kommentarer til “Jagten på den perfekte streg”

  1. Pingback: Malene Hald · Design & Illustration De visuelle nyheder · uge 14 » Malene Hald · Design & Illustration

  2. En dejlig historie om, hvor godt et resultat, der kan komme ud af, at nogen brænder for noget!
    Plakaten “Kærlighedsvalsen” kunne jeg ikke finde ved umiddelbar søgning – er nysgerrig på, hvordan den ser ud …

Skriv en kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Læs videre

Med DSB og så til fods
Plakathistorier

Da vandring var hipt

Mens nutidens unge ikke er til at drive uden for en dør, var det i 30’erne mega-nice og moderne at vandre.

Læs mere »
Censur - skal vi fjerne negeren?
Plakathistorier

Skal vi fjerne negeren?

Vi har genudgivet den sjældne Sven Brash plakat Sort paa Hvidt fra 1918.
Relanceringen af motivet med den karikerede neger falder sammen med debatten om censur i Pippi-universet.

Læs mere »

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Få 10% rabat på dit første køb.