Dansk Plakatkunst har fundet det eneste overlevende eksemplar af Aage Lunds hummer-plakat fra 1917 og genoptrykt den.
Plakaten er en klassiker blandt danske fødevareplakater og har i generationer været umulig at opstøve – til stor ærgrelse for mange plakat-elskere.
Plakatkunstneren Aage Lund var fast reklametegner for Fiskehuset no. 1 på Gl. Strand, og hans plakater med fisk og skaldyr var en fryd for øjet på de nye plakatsøjler, der blev opstillet i København i starten af 1900-tallet.
Kun en plakat tilbage
Hummer-plakaten fra 1917 er en af de absolut bedste plakater, han tegnede for Fiskehuset no. 1, og det ser ud til, at kun et enkelt eksemplar fra det første oplag på ca. 3-500 stk. har overlevet til i dag.
I første omgang var det kunstneren selv, der passede på den sidste overlevende plakat, og siden hans død i 1972 har hans familie omhyggeligt vogtet over skatten.
Kunstnerens oldebarn Camilla Hjortkjær har den originale Hummer hængende på sin væg og er glad for, at der med genudgivelsen nu er flere mennesker, der får mulighed for at nyde den.
”I min mors barndomshjem hang den i kælderen, det var ikke passende at hænge en reklameplakat op i stuen. Derefter lå den indpakket under min mors sofa i mange mange år mellem store bunker af Aage Lunds skitser. Siden fik jeg den hevet frem og indrammet, og den hænger, så hele familien ser dem hver dag. Jeg har ikke før nu i forbindelse med genudgivelsen vidst, at den var unik, men plakatens historie har altid betydet meget for mig”, fortæller Camilla Hjortkjær.
Smukt genoptryk
Resten af oplaget af plakaten er formentlig blevet brugt efter hensigten og er gået til på byens plankeværker og plakatsøjler i 1917 og årene derefter, men nu har Dansk Plakatkunst fået tilladelse til at genoptrykke den smukke plakat. Det sker efter alle kunstens regler med minutiøs affotografering, digital restaurering og professionelt genoptryk med respekt for originalen.
Aage Lunds plakater for Oscar Fredericksen Fiskehuset no. 1. indtager en særlig plads blandt danske fødevareplakater, og Hummeren blev allerede bemærket i sin samtid, hvor Aage Lund fik anerkendelse for, hvordan han med få og friske strøg kunne gengive et motiv.
I udgivelsen Moderne Dansk Plakatkunst fra 1918 skrev eksperten på området Henning Brøchner blandt andet, at Hummeren var en fortræffelig plakat udført med ”en usædvanlig talentfuld sans for bogstaver”.