For 75 år siden blev der fyret kraftigt op under den danske reklamekunst. Efter befrielsen skulle der gang i hjulene igen, og Dansk Kunsthåndværk og Kunstindustri arrangerede den ambitiøse udstilling Dansk Reklamekunst på Kunstindustrimuseet.
Udstillingens formål var at fremhæve de kunstneriske værdier, som reklamen rummede, og vise, at reklame godt kunne være kunst. Og det foregik ikke kun på udstillingen men i hele byen:
På tre af Københavns store pladser blev der opstillet prøver på nye former for plakatsøjler, som alle var dekoreret med de nye plakater, der blev afsløret på udstillingen. En af prøvesøjlerne havde i modsætning til de gamle søjlers cylinderform store flade sider. Som noget nyt gav det mulighed for at opsætte plakater i firedobbelt format, så de kunne ses ordentligt uden at forsvinde rundt om søjlen.
Ungermanns hane
Prøvesøjlen på Rådhuspladsen, som ses på billedet, fik meget passende plakaten for selve Reklamekunst udstillingen monteret i det store format. Plakaten var tegnet af Arne Ungermann (1902-1981), og motivet var reklameforeningens årvågne og farverige hane, symbolsk stående klar på den ubrugte palet med dens mange kunstneriske muligheder, som dermed stilledes til rådighed for forretningslivet.
I det hele taget var tidens bedste danske tegnere blevet udkommanderet til udstillingen, hvor der både var plakater, bogomslag, mærkater, annoncer og emballage af f.eks. Asger Jerrild, Ib Andersen og Aage Sikker Hansen.
Men plakaterne var det bærende element i udstillingen, der med stolthed kunne præsentere serie helt nye plakater, som var blevet til gennem et samarbejde med firmaer og institutioner, der havde fået 10 af landets bedste plakatkunstnere til at stille op. Blandt de nye plakater, som publikum ikke tidligere havde set, var de udødelige klassikere Davregryn og Tobak af Aage Sikker Hansen.
Det er 75 år siden, udstillingen Dansk Reklamekunst slog et slag for de danske reklameplakater. Vi fejrer det med tilbud på udstillingsplakaten af Arne Ungermann. Køb med 20% rabat i påsken 2020.
Dansk Reklamekunst (1945)
Køb med 20 procent rabat til og med 13. april.