Regeringen har netop søsat en ny vækstplan for turisme – det nyeste skud på stammen af en lang række turistplaner fra skiftende regeringer siden 1930érnes Danmark, hvor turisme for alvor kom på plakaten.
Fra 1934 begyndte den danske regering at støtte bestræbelserne på at fremme turistbesøg til Danmark fra det store udland.
Staten involverede sig aktivt i Dansk Turistforenings organisation, som blev stiftet i 1889 med det formål at ”befordre Fremmedbesøget og fremme Turistlivet i Danmark”.
Med opsvinget for dansk turisme fik plakaten en fremskudt position i den nu meget målrettede turistpropaganda.
I 1939 skabte Aage Sikker Hansen med sit sikre blik for poesien i den danske sommer Meet You in Denmark.
2 år forinden – i 1937 – tegnede Henry Thelander Dänemark – Das Land Des Meeres.
Nabolandet mod syd udgjorde nemlig en primær målgruppe for turistpropagandaen, og med de mange kilometer badestrande var Danmark også dengang Havets Land og et attraktivt rejsemål for tyske sommergæster.