Turisme på plakaten

Turist plakater

Regeringen har netop søsat en ny vækstplan for turisme – det nyeste skud på stammen af en lang række turistplaner fra  skiftende regeringer siden 1930érnes Danmark, hvor turisme for alvor kom på plakaten.

Fra 1934 begyndte den danske regering at støtte bestræbelserne på at fremme turistbesøg til Danmark fra det store udland.

Staten involverede sig aktivt i Dansk Turistforenings organisation, som blev stiftet i 1889 med det formål at ”befordre Fremmedbesøget og fremme Turistlivet i Danmark”.

Med opsvinget for dansk turisme fik plakaten en fremskudt position i den nu meget målrettede turistpropaganda.

I 1939 skabte Aage Sikker Hansen med sit sikre blik for poesien i den danske sommer Meet You in Denmark.

2 år forinden – i 1937 – tegnede Henry Thelander Dänemark – Das Land Des Meeres.

Nabolandet mod syd udgjorde nemlig en primær målgruppe for turistpropagandaen, og med de mange kilometer badestrande var Danmark også dengang Havets Land og et attraktivt rejsemål for tyske sommergæster.

Del indlægget

Del på facebook
Del på twitter
Del på linkedin
Del på pinterest
Del på email

Skriv en kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.

Læs videre

DPK presse lancering
Om projektet

Tak for den fine modtagelse

Det var med en vis ydmyghed og nervøsitet, at vi for godt fire måneder siden gik i gang med relanceringen af Dansk Plakatkunst, men vi er blevet modtaget med begejstring.

Læs mere »

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Få 10% rabat på dit første køb.