Ib Antoni (1929-1973) var en af de største danske plakatkunstnere, kendt og elsket i Danmark og i store dele af udlandet. Han tegnede over 300 plakater i sin 20-årige karriere, og vores samling ville ikke være repræsentativ for den danske plakatkunst uden hans værker.
Ib Antoni kom til København som ung freelance-tegner først i 1950’erne og fik sine første opgaver for bl.a. FDB, Politiken og Carlsberg og Tuborg.
Det var en tid, hvor humor og lune blev reklamens nye og slagkraftige våben i den hårde kamp om kundernes gunst, og det passede perfekt til Ib Antoni, der blev dens fornemmeste danske eksponent i det følgende årti, hvor han lavede de fleste af sine sine charmerende plakater.
Gennem hele sin karriere kørte han et tæt parløb med sin bror Jørgen, der som reklamemand skabte et hav af kontakter i Danmark og udlandet, og Ib Antoni tegnede på livet løs. Indtil 1973, hvor han omkom i pyromanbranden på Hotel Hafnia. Han blev kun 44 år.
Antonis plakater var portrætter af 1960’ernes velfærdsdanskere i tegnerens karakteristiske stil. Hans turistplakater for Danmark og Wonderful Copenhagen var kendt og elsket udenfor landets grænser, og blandt hans mange reklameplakater findes bl.a. arbejder for Tivoli, Victor Borge eller Dyrups.
Vi har i første omgang fået seks af Antonis plakater i webshoppen – i en lille og en stor størrelse: A3 og 50×70 cm. Plakaterne er trykt på specialpapir i lysægte farver. De kan købes indrammet – eller uden ramme pakket med silkepapir i rør.
Her er Antoni fotograferet med sin mest kendte plakat, der også var hans personlige favorit. Han tegnede den i 1967 for Cirkus Schumann. Motivet er den verdensberømte klovn Charlie Rivel med en lille fugl siddende på næsen.