Plakater til oplysning eller efterlysning har man kendt til i mange hundrede år – siden bogtrykkerkunsten blev opfundet i 1400-tallet. Men den egentlige plakatkunst blev først født i 1800-tallet, og det foregik hovedsagelig i Frankrig og i Tyskland.
På det kunstneriske plan stod den moderne plakats vugge i Frankrig, hvor Jules Chéret fra 1866 trykte store farvestålende plakater med reklamer for teaterstykker og andre forlystelser på sin egen litografiske farvepresse i Paris.
Men det egentlige gennembrud for plakatkunsten kom først i 1890´erne, da kunstneren Henri de Toulouse-Lautrec kastede sig over plakaten som udtryksform, og hans specielle komposition med den udprægede jugendstil kom til at danne skole i store dele af Europa.
Omkring år 1900 begyndte der at ske noget nyt med plakatkunsten i Tyskland, hvor “Plakatstil”, også kendt som “Sachplakat” begyndte at vinde frem anført af kunstneren Lucian Bernhard fra Berlin.
Sachplakat var en modreaktion på tidens fremherskende Art Nouveau med store bogstaver i fede farver og med en forenkling af former og objekter, så kompositionen er centreret om et centralt punkt, typisk den vare eller produkt, som plakaten reklamerer for.
Lucian Bernhard var den første og mest kendte af de tyske kunstnere, der bekendte sig til sachplakat, andre kendte repræsentanter er Ludwing Hohlwein, Edmund Del, Ernst Deutsch-Dryden, Hans Lindenstadt, Julius Klinger, Julius Gipkens Paul Scheurich, Karl Schuldig og Han Rudi Erst.
Nu begyndte der også at ske noget i Danmark, hvor kunstneren Valdemar Andersen (1875-1928) blev kraftigt inspireret af strømningerne fra syd.
Sachplakat med dansk lune
Valdemar Andersen er blevet kaldt fadderen til det 20. århundredes moderne, danske plakat og han var en af de første, der forstod at omplante den internationale plakat til danske forhold. Han havde en omfattende produktion, fortrinsvis i begyndelsen af århundredet, og var blandt de første storproducenter af plakater.
Hos Dansk Plakatkunst er han repræsenteret med otte plakater i sortimentet, heriblandt reklameplakaten for Carlsberg Citronsodavand med den for ham karakteristiske skønskrift, som blev hans varemærke. Plakaten med den lille pige med sodavanden er stadig en af de mest populære plakater hos os – den er tegnet i 1908.
Valdemar Andersens reklameplakat for Astalampen fra ca. 1912 er meget inspireret af den tyske sachplakat, hvor mærkevaren sagligt og enkelt præsenteres på en farvemættet flade med et monumentalt mærkevarenavn. Valdemar Andersen valgte dog at tilføje et humoristisk element, hvor tryllekunstnerens hoved tager form efter pæren den reklamerer for, og skabte på denne måde sin egen lokale variant af strømningen sydfra.
Den danske plakatfabrik
Nu var der for alvor kommet fart over feltet i reklamebranchen, og der blev trykt plakater i en lind strøm – de fleste på plakattrykkeriet Andreasen & Lachmann, der blev grundlagt i 1911.
Trykkeriet blev hurtigt et af de førende og mest anerkendte i en tid, hvor den stigende produktion af reklameplakater skaffede levebrød og erfaring til de danske kunstnere.