Det nyeste nummer af FDM magasinet MotorClassic fortæller historien om Lufthavnsløbet, et stort anlagt racerløb i Københavns Lufthavn i 1949.
Artiklen er spækket med finurlige detaljer for historieinteresserede og især bilentuitiaster med hang til klassiske biler og fortæller, at Lufthavnsløbet var det hidtil største racerløb på en til lejligheden anlagt bane.
Racerløbet var arrangeret af Politiken og blev kørt den 18. september 1949 på et areal i lufthavnens sydlige ende. Banen var 2,3 km lang, og der var ikke fast underlag hele vejen rundt – et sted passerede deltagerne hen over en græsmark, hvor der var udlagt slagger som på en speedwaybane. Den del af banen blev dog hurtigt kørt i stykker, fortæller MotorClassic.
Arrangementet blev en stor succes, men resulterede alligevel i et drønende underskud på 70,000 kr. – ikke mindst fordi staten indkasserede hele 100.000 kr. med datidens forhadte forlystelsesskat, der androg 60% af entreindtægten.
Arne Ungermanns tegning til program og plakat udløste primært beundring men også kritik – sidstnævnte fra Skandinavisk Motor Journals redaktion, der primært bestod af ingeniører:
“Det er en teknisk umulighed at få en vogn til at lette på de to yderste hjul i et sving. I virkeligheden er det omvendt”.
Den slags tekniske detaljer hænger vi plakat-elskere os ikke så meget i – Arne Ungermanns plakat med den gule Masarati sportsvogn er en af vores mest populære plakater. Vi har den i genoptryk i flere størrelser – og også trykt på stål.